Satakunnan airsoft RY:n keskustelulauta

Tänään on Ke 1.4.2020 22:30:53

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: LiPo -akut
ViestiLähetetty: Ke 26.10.2011 12:26:54 
Poissa
Toimihenkilö

Elikkäs tuli ostettua tuollainen 11,1v LiPo -akku, akun toiminta periaatteita olen opiskellut jonkin verran, mutta jos joku kuka on jo pidempään näiden akkujen kanssa sählännyt voisi vielä pienen tietopaketin pistää olisin tyytyväinen.
-toimiiko talvella
-ei saa altistaa kosteudella, ilmesesti vesisateessa ei pelata?
-latausaika
-ja muita asioita joista kannattaisi olla huolestunut

Kaikki muu keskustelu LiPo -akuista myös tähän ketjuun.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: LiPo-akut
ViestiLähetetty: Ke 26.10.2011 15:08:55 
Poissa

-soldier- kirjoitti:
-toimiiko talvella

Toimivat käsittääkseni ainakin paremmin kuin NiMH-akut. Joka tapauksessa mielestäni Large-kennoista kasattu NiCD-akku on ainoa valinta talveksi, ainakin meikäläisellä.
-soldier- kirjoitti:
-ei saa altistaa kosteudella, ilmesesti vesisateessa ei pelata?

Eikai nyt mitään akkua saa altistaa liiemmin kosteudelle? Itse olen ainakin sateessa pelannut, mutta LiPo-akku on tietysti ollut suljetussa tilassa aseen sisässä turvassa.
-soldier- kirjoitti:
-latausaika

Riippuu LiPo-laturistasi ja akkusi koosta, Da? Omien empiiristen tutkimusten perusteella nopeammin kuin mitä normaaleja minejä lataa. Kannattaa omistaa sellainen LiPo-laturi jossa on se Balance-toiminto.
-soldier- kirjoitti:
-ja muita asioita joista kannattaisi olla huolestunut

LiPo -akuista yleensä kannattaa olla huolestunut. Yrittävät syrjäyttää vanhat "hyvät akut" ja tarjoavat parempia tehoja pienemmässä fyysisessä koossa. ERITTÄIN epäilyttävää sanoisin. Suhtaudu aina varauksella! Haha, varauksella, get it?
Itse oon näitä käyttänyt jo jonkin aikaa aseissa joissa se akkutila ei vaan anna fyysisesti tarpeeksi myöten jos etsitään kunnon tulinopeutta. Kuitenkin, LiPojen ollessa erittäin epäilyttäviä ja selkeästi saatanan tekeleitä, pidän varalla aina uskollisia NiMH- ja NiCD-akkuja, jos jotain odotettua sattuu.

Katsoitko muuten tuosta internetin oraakkelilta vastausta? Google sanoi mulle, että PKS-airsoftin puolella on tämmöstä huttua aiheesta: http://www.pks-airsoft.net/lauta/viewto ... f=14&t=678

Joku enemmän teknisestä puolesta tietävä kertonee lisää, mä luotan vaan uskomuksiin, virpomisiin ja varpomisiin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: LiPo -akut
ViestiLähetetty: Ke 26.10.2011 16:43:19 
Poissa
Toimihenkilö

Kiitän ja kumarran, itse olen myös noiden vanhojen ja toimivien akkujen kannalla, mutta tuo kiinalainen on niin epeli että dragunovin akkutilaan ei mahdu muutakuin 8,4V miniakku ja tehtaalla sanoivat heti että ei se sillä kuitenkaan pyöri,joten joudut ostamaan LiPon.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To 27.10.2011 19:38:48 
Poissa
Toimihenkilö

Mulla ollut nyt 11,1V LiPo reilun vuoden M120-aseessa kiinni, kerran ladattu, parit pelit pelattu ja vieläkin pyörii iloisesti.
Maksoi latureineen noin 50 euroa Fairsoftista.

Tosiaan, osta balancerilla oleva laturi ja muista se fetti (ja sulake) sit ehdottomasti pyssyyn kiinni. Virtaa kun riittää ihan eri tavalla ;-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To 31.5.2012 21:10:31 
Poissa
Toimihenkilö

Nyt kyllä meikä vaihtoi LiPoihin prkl. Tilaus sisällä.

Hetken jo miettinyt mutta viimeinen kipinä tuli kun tänään ei 8.4V pikkuakku jaksanutkaan pyörittää asetta - kahdella akulla vielä kokeiltuna. Kotiin palattuani hetken räknäämällä moottorin kiristysruuvia ja kolmannella ennen varmasti hyvin toimineella 8.4V largeakulla kokeiltuna sain taas aseeseen eloa. En sitten tiedä että onko jostakin muustakin kysymys mutta uskon että LiPolla homma rupeaa toimimaan ilman arvailuja.

LiPot on itseasiassa aika halpoja - laturi ja mosfetti siihen päälle niin onkin jo jonkinmoinen sijoitus mutta uskon kyllä että kannattaa.

Kerron kuinka kävi.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To 31.5.2012 22:17:31 
Poissa
Puheenjohtaja

Ennen en löytänyt mutta nykyisin löytää jonkun mosfetin tapaisen pätkän joka menee liittimeen ja toiseen päähän menee itse LiPo, että ei tarvitse sitä fettiä (kolvata?) sinne aseeseen kiinni, itselläni ei riitä ainekaan aseen sisällön tuntemus tässä asiassa, joten jos tulee taas lipo hankittua, tulee semmoinenkin. Se selvinee kesällä miten siinä sitten käy.

E: Tämän tapaisesta kapistuksesta on kyse: http://www.milgear.fi/kauppa/jing-gong- ... -2690.html

Joku voi myös kertoa jos on kokemusta tälläisestä vehkeestä, toimiiko, haittoja, tms?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe 1.6.2012 4:21:19 
Poissa

Mitä nyt itse tiedän noista feteistä, niin suurin hyöty saavutetaan kun alkuperäiset kosketinpinnat valjastetaan laittamaan vaan "heräte" virtaa, jolloin mosfet avaa suoran yhteyden akulta moottorille.

Tuo tuote jonka linkitit todennäköisesti vain suojaa moottoria ja kosketinpintoja liian suurelta virralta ja täten ehkäisee lämpenemistä ja kiinnipalamista. Kosketinpintojen kulumista se ei kokonaan estä, mutta pitäisi kyllä hidastaa.

Vähän menee ohi aiheen, mutta kun aseen sähkötehokkuutta koitetaan parantaa, tulee turhia liitoksia ja vastaavia välttää. Ne kun luovat vastusta sähköpiiriin. Esimerkkinä vaikkapa perinteiset akkujen liittimet (tamiya) vastaan laattaliittimet (deans) - on todistettu, että akun ja aseen liittimien vaihto deans- liittimiin voi lisätä tulinopeutta ainakin kahdella laukauksella sekunnissa. Eli 840 laukausta minuutissa voi nousta jopa 960 asti. Tällä saavutettavaan hyötyyn kuitenkin vaikuttaa liitinten laatu ja liittimien sisäisten liitoksien laatu. Tämän harhailun ideana on osoittaa se, että jos haluaa akkukestoa/tehoa parantaa, kannattaa hankkia alkuperäiset liipasimen kosketinpinnat ohittava mosfetti. Nuo kosketinpinnat tuovat aika kovan lisävastuksen sähköpiiriin meinaan, etenkin palaneina.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe 1.6.2012 17:17:11 
Poissa

RC-harrastajathan ovat jo pitkään suosineet LiPo-akkuja ja voisi sanoa, että ovat muutenkin edelläkävijöitä asian suhteen. Vielä kun suurin osa airsoft harrastajista käyttää tamiya-liittimiä ja kokeneemmat ovat siirtyneet Deans-liittimiin, niin RC-harrastajat vaihtavat jo Deans-liittimistä vielä parempiin XT60-liittimiin. Tämä silti varmaan johtuu RC-vekottimien paljon isommista akuista ja purkutehosta (esim. 5000mAh 45-90C), mutta itse ainakin päätin kokeilla noita. Ei ainakaan rajoita liitin virran kulkua. ;-)

Noista LiPo-akkujen hinnoista vielä sen verran, että ainakin airsoft kauppojen hinnoissa on aika paljon ilmaa. Vielä kun tulevat noilla tamiya-liittimillä, niin itse ainakin suosisin noita RC kauppoja. Hobbyking on yksi varteenotettava vaihtoehto jos ei haittaa, että rahat menee ulkomaille :D Samasta paikasta onnistuu uusien johtojen ja liittimienkin tilaus.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma 11.6.2012 12:41:35 
Poissa
Toimihenkilö

Itse sain Tradesoftista tilattua suoraan Deans-liittimillä vaikka vakiona on mini-tamiyat.

Pelikokemuksia vielä ei ole mutta mosfet, deans-liittimet ja 11,1V lipo on nyt asennettu. Kokemattomuudestani johtuen ase ei vielä puhku kuten pitää, kantama oli viime testissä kateissa mutta sehän ei akkuun liity se asia. Ilmeisesti samaan aikaan vaihtamani hoppikumi on susi, pitää vaihtaa vakio takaisin.

Ensimmäinen asia minkä huomasi niin ase reagoi aika helkkaristi nopeampaan - ainakin kun on tottunut 8,4V NiCd akulla pelaamaan niin ero on aika iso. 8,4V ilman fettiä pohtii hetken kun olet painanut liipasinta - Fetin ja LiPon kanssa reagointi on välitöntä. Ja sarjan pirteys on toki myös toinen huomattava seikka.

Tuo on "vain" 1300mAh tuo minun akku mutta akunkeston suhteen LiPoista olen kuullut hyvää - katsotaan kun niin pitkälle päästään. Perinteisen Large-akun kanssa ei kyllä sen suhteen ole ollut valittamista mutta on se vaan semmonen halko että ilman kiinteää tilavaa tukkia sillä on vähän nihkeä pelata. Pitää varmaan MP5:eenkin hommata joku 7.4V pikkulipo etukädensijaan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To 6.9.2012 10:44:51 
Poissa
Toimihenkilö

No nyt on jonkunverran jo kokemuksia LiPo akuista ja MosFeteistä pelikäytössä ja käytännössä. On se vaan niin että NiMh ja NiCd akut ei enää tietään aseisiin löydä tässä taloudessa - en keksi yhtään syytä miksi niin tekisin.

Tietty LiPoissa on omat juttunsa, Kardinaalin linkkaaman ketjun aloitusviesti PKS-Airsoft-foorumilla kannattaa lukea ajatuksella läpi. Tässä vielä linkki uusiksi laiskoille: http://www.pks-airsoft.net/lauta/viewtopic.php?f=14&t=678 Mutta niin kauan kuin tietää mitä tekee ja on ostanut kunnollista tavaraa - ongelmia ei pitäisi tulla.

7.4V LiPo on todella näppärä perusakku jota saa tarvittaessa todella pienikokoisena. Esim. 1300Mah riittää yllättävän pitkälle, kyllä sillä päivän pelit pelaa - kaverin käsittelyssä meni reilu tusina lipasta päivän aikana kunnes akku oli tyhjä (sarja rupesi hidastumaan, akun käyttö kannattaa lopettaa viimeistään tässä vaiheessa ja ladata uusiksi). Tulinopeuden suhteen 7.4V on hyvä - mutta 9.6V perinteinen akku korvakuulolta vielä parempi.

11.1V LiPoa en itse käyttäisi aseissa missä ei ole MosFet asennettuna tai missä ei perusosat ole kunnossa (metallilaakerit jne). Ei se välttämättä mitään riko mutta akun tuoma suuri tulinopeus on aika iso rasite aseelle kuin aseelle. Ja MosFet on muutenkin ehdoton, oli akku sitten mikä tahansa. Muuten - 11.1V LiPo on erittäin suositeltava mikäli haluat aseeseen hyvän sarjan tai pienen liipasinviiveen - tai molemmat!

Ja vielä sellainen käytännön vinkki - teräaseet ja LiPo on huono yhdistelmä...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su 25.3.2018 11:35:58 
Poissa

Tradetechin artikkeli aiheesta: https://tradetech.fi/airsoft-akkujen-abc/

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma 16.4.2018 4:27:43 
Poissa

Leppänen kirjoitti:
Tradetechin artikkeli aiheesta: https://tradetech.fi/airsoft-akkujen-abc/

Piti näin RC harrastajana lukaista tuo artikkeli läpi, kun LiPoilla ollaan häärätty jo lähemmäs vuosikymmen (ei ihan... lähemmäs :D) ja hyvä artikkeli oli ja piti sisällään kaiken tärkeän infon akuista. Suosittelen lukemaan, jos LiPo on jotenkin outo termi. Oikein käytettynä maanmainioita akkuja, joista ei tarvitse olla huolissaan :)

Pieni DMR pätkä huonolla huumorilla https://www.youtube.com/watch?v=aS_yugA5Er0

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia